maandag 1 juli 2013

SPAGAAT

Sommige uitdrukkingen stuiten mij tegen de borst. De veelgehoorde uitdrukking ‘in een spagaat verkeren/zitten/liggen’ is er daar een van. Niet alleen vanwege het spuuglelijke woord, met zijn ‘sp-ch-tt!’ en die gapende aa’s ertussenin, maar ook vanwege de wezenloze beeldspraak die ermee wordt beoogd.

De enig werkelijke betekenis is die van het kunststukje dat net (niet) geslachtsrijpe turnmeisjes kunnen uithalen met één been voor, één been achter, ruggetje hol, hoofd achterover en armpjes als een lotusbloempje boven het hoofd. En dan is er natuurlijk filmster Jean-Claude Van Damme die wijdbeens het publiek trakteert op zijn edele vechtkunst. Allebei toch lichtelijk gênante vertoningen.

De afgelopen weken kwam ik de uitdrukking bijna wekelijks in de krant tegen. Het natte gras van Wimbledon deed tennissers wegglijden ‘in een spagaat of andere vervelende houding.Oké, dat kan ik nog voor me zien. Of de krant repte van de ‘Turkse spagaat tussen het Westen en het Oosten’. Dat deed me denken aan de buitengewoon geestige (Franse) calorieëntabel die ik eens zag, waarop was aangegeven wat verschillende seksuele activiteiten aan calorieën kostten. Het hoogst scoorde het standje ‘Le Lustre Italien’ (De Italiaanse Kroonluchter) met 912 calorieën. De Turkse Spagaat komt daar aardig bij in de buurt, zou ik denken.

Verder kwam ik het begrip opvallend vaak tegen in de context van de zorg. Vooral de jeugdzorg verkeert nogal eens in een onmogelijke spagaat. Een boek over ondernemen in wonen, welzijn en zorg heeft als titel ‘Vliegwiel of een blijvende spagaat’. Au. Het boek gaat in op het feit dat instellingen van de overheid ondernemingen moeten worden, waardoor ze zich bevinden ‘in de spagaat van gebonden vrijheid’. Auw!

Zelfs vond ik op internet een organisatie die ‘spagaat’ als geuzennaam gebruikt. Deze ‘'sole proprietorship ondernemening'’ verklaart dat ‘De naam SPAGAAT is gekozen als metafoor om het spanningsveld tussen willen en kunnen te illustreren’. Zij rekent ‘organisaties welke ondersteuning verlenen aan mensen met een verstandelijke en / of lichamelijke beperking, de ouderenzorg, psychiatrie als ook organisaties welke zich richten op maatschappelijke ondersteuning’ tot haar klantenkring.

Ik weet het, dit zijn de kringen van de ‘handvatten’, de ‘bemoeizorg’ en de ‘heen-en-weer-schriftjes’, maar neem s.v.p. wat meer terughoudendheid in acht bij het etaleren van de spanningen in het werk en kies daar decente metaforen voor. 

4 opmerkingen:

  1. Taal is geen koud onbuigzaam stuk staal. Taal leeft en ontwikkelt zich voortdurend. En ja, sommige uitrukkingen zijn net als dat bij de mode het geval is, in". Dat is ook met spagaat het geval. De meeste mensen zijn niet in staat dit lichamelijke kunststukje correct uit te voeren. Dus we kennen dat AU-gevoel maar al te goed. Als het woord spagaat valt, weten we meteen dat er een spanningsveld wordt aangeduid.
    Dat het woord plotseling zoveel wordt gebruikt, soit. Modegril. Waarom terughoudendheid betrachten? Taal groeit en bloeit als een boom. Bij tijden sterft er een tak. De spagaattak bijvoorbeeld... maar om daar bot de kettingzaag in te zetten, gaat wat ver!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank, Sosolobi, voor je commentaar. Goed dat je nog eens benadrukt hoe pijnlijk een spagaat is.
    Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar een spagaat kan mij nou eenmaal niet bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanhoorders/lezers, mij kan de uitdrukking "zich in een spagaat bevinden" goegenaamd WEL bekoren. Ik vind het - in tegenstelling tot de mening van Hans van der Gaarden - WEL een mooi woord en vind het ook met wat verbeelding goed van "toepassing" op de spreekwoordelijke betekenis. Het woord ging al enige tijd in mijn gedachten - inderdaad wellicht door te kijken naar de gymnasten - en ik dacht, daar wil ik méér over weten. Moeilijker heb ik het persoonlijk met het woord "plek". Dit vind ik pas spuuglelijk. Het redelijk veralgemeend gebruik van dit woord is wellicht zomaar overgenomen door het taalgebruik van onze bovenburen (Nederlanders bedoel ik). Maar...zoals Sosolobi ook stelt, taal staat niet stil en evolueert steeds want...de mens als gebruiker ervan MAAKT taal en ontwikkelt deze. Hopelijk stel ik mij met mijn visie hieromtrent niet te spagaat op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank Unkown, voor je reactie. De discussie leeft na drie jaar nog steeds!

    BeantwoordenVerwijderen