Leuk onderzoekje, dat Trouw laatst publiceerde naar
aanleiding van een bericht op de website duurzaamnieuws.nl. Conservatieven in Amerika
(lees: Republikeinen) benoemen de opwarming van de aarde pas als probleem als de
voorgestelde oplossing ze bevalt.
Onderzoekers van de Duke Universiteit in North-Carolina
legden Republikeinse en Democratische stemmers een verklaring voor waarin werd
gesteld dat de aarde deze eeuw 3.2 graden Fahrenheit zou opwarmen. Als oplossing
werden verschillende mogelijkheden genoemd. Werd in die oplossing een
CO2-taks of een andere vorm van stringentere regelgeving voorgesteld, dan vond slechts 22
procent van de conservatieve stemmers dat er sprake was van een probleem. Ging de
oplossing meer uit van het versterken van vrije-markt-mechanismen, dan vond 55
procent de opwarming van de aarde problematisch.
Democraten bleken niet gevoelig voor de wenselijkheid van de
oplossing; wat de teneur van de voorgestelde oplossing ook was (CO2-taks of
ruim baan voor de vrije markt), zij benoemden
de opwarming van de aarde steevast als een probleem.
Tot zover de berichtgeving in Trouw. ‘Down with the Tea Party’, zou je willen uitroepen. Wat Trouw niet
vermeldde is dat de onderzoekers ook een ander item aan de proefpersonen
voorlegden, waarbij juist de Democraten beïnvloed werden door de wenselijkheid
van de oplossing. Het item was inbraak met geweld. Als de voorgestelde
oplossing was dat er minder strenge wapenwetten moesten komen – uiteraard een
wens van Republikeinen - vonden de
Democraten de problematiek wel meevallen.
Ach, niets menselijks is de stemmers, conservatief of
progressief, vreemd. Er wordt geen energie gestoken in een
oplossing die volgens de onderzoeker van de Duke Universiteit ‘op de korte
termijn als een grotere bedreiging wordt gezien dan het probleem.’ Geen probleem betekent dat er geen inspanning hoeft te worden verricht.
Hoe zit het dan met het ‘No
problem’ als reactie op een bedankje? Je bedankt de servicedeskmedewerker
voor de telefonische dienstverlening en hij reageert met ‘Geen probleem’. Hij
had ook kunnen zeggen ‘Graag gedaan’ of ‘Tot uw dienst’. Geen probleem, want het
was geen inspanning voor me? Het geeft in ieder geval een rare twist om op een
bedankje met een ontkenning te reageren. Alsof de potentieel lastige vraag van de klant is afgeketst op het pantser van de goed getrainde servicedeskmedewerker.
Niet eens een schrammetje. Volgende graag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten