Vlak voordat de trein vanuit Amsterdam Utrecht binnenrijdt,
kruist hij het Amsterdam-Rijnkanaal. Passagiers zijn vaak al bezig met hun
overstap (“Denkt u bij het verlaten van de trein aan uw persoonlijke
eigendommen.”), maar wie aan de rechterzijde uit het raam kijkt wordt
getrakteerd op een van de boeiendste moderne kunstwerken die ik ken: de
Waterwerken van Ruud Kuijer.
Hier, waar water- en spoorweg elkaar kruisen, staan langs de
kade zeven enorme betonnen sculpturen. Elke sculptuur bestaat uit abstracte gestapelde
vormen die open structuren vormen, de ene sculptuur wat meer horizontaal
georiënteerd, de andere wat meer in de hoogte. Samen vormen ze een schitterende
reeks van zeven wachters langs het kanaal.
In elke weersgesteldheid stáán ze daar. De ochtendzon belicht
ze vanaf de stadskant en elk onderdeel weerkaatst het licht op een andere manier. Bij mist of druilerig
weer leiden ze het oog als geheimzinnige witte bakens vanaf de spoorbrug langs
het water. ’s Avonds worden de Waterwerken van onderaf belicht, waardoor een
grillig patroon van de slagschaduwen en helwitte vlakken ontstaat.
Grote containerboten en vrachtschepen varen voor de werken
langs. Het gelijkmatige opstomen van de boten heeft iets onverstoorbaars dat
goed past bij de monumentale beelden. Twaalf jaar heeft Ruud Kuijer over deze
reeks gedaan, steeds dichter naar de spoorbrug toewerkend. Hij heeft gezocht
naar samenhang van de beelden met hun omgeving en daar is hij naar mijn mening
zeer goed in geslaagd. Opvallend is dat op internet bijna geen beeld te vinden is van de Waterwerken zoals die vanaf de spoorbrug zijn te zien.
En juist vanuit de binnenrijdende trein gezien hebben de
werken een speciaal effect. Voordat de trein de brug bereikt, passeert hij eerst
een standaard bedrijventerrein. Zonder erg is het weiland overgegaan in een
gebied met grote, dichte, vierkante loodsen. Als de trein hoger op het talud
klimt, in de aanloop naar de brug, verandert het terrein in een mistroostig
mijnlandschap met grote, grauwe bergen aarde en gruis. Over een aantal van die
kunstmatige heuvels slingert een cross-parcours.
Dichter bij de brug komt er iets meer ordening in het
landschap; de bergen bestaan uit grotere brokken puin en daartussen staan
loodsen in een onverzettelijk kobaltblauw. Ook barakken, silo’s, vrachtauto’s
en opleggers in gestroomlijnde vormen duiken kobaltblauw op tussen de grillige
bergen. Dan, als beneden strak in het gelid geparkeerde
personenauto’s verschijnen, dondert de trein de brug op en daar strekt
zich het water uit met de zeven Waterwerken in een prachtig ritme langs de kade.
De woeste steenhopen veranderen in strak vormgegeven
kunstwerken. Hier begint de stad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten