De massale deelname aan de zoekactie enkele weken geleden
naar de twee vermiste vechtscheidingslachtoffertjes was opmerkelijk en werd in de pers breed becommentarieerd. Ik vraag me
af of het enthousiasme voor die zoekacties niet ook te maken heeft met een nieuwe
notie van het begrip ‘zoeken’. Zoeken = vinden.
Sinds de mensheid gezegend is met een onuitputtelijke bron
van direct beschikbare kennis, het internet, levert elke digitale zoekopdracht
geheid resultaat op. Typ willekeurig welk woord in in Google Zoeken en
pats: daar verschijnen minstens tien betekenissen en een veelvoud aan
synoniemen of afgeleide woorden op het scherm. Het is dus altijd raak. Je hoeft
niets anders te doen dan je einddoel te formuleren en je vindt altijd wel iets.
Die vracht aan informatie is op je scherm gerangschikt in
een verrassend ouderwetse lijst, met het item dat het meest gezocht wordt bovenaan. Het is als het ware het meest populaire
item. Misschien heeft het idee ‘het meest gezochte item wordt het eerst
gevonden’ onbewust wel meegespeeld in de populariteit van de zoektocht naar de
twee jongetjes. Hup, met z’n allen het bos in; zo’n overmacht aan zoekers moet
wel tot resultaat leiden.
Sommige websites of dienstverleners hebben bij wijze van
service het woord ‘zoek’ al meteen maar vervangen door ‘vind’. Op treinstations
staat boven de borden met de indeling van internationale treinen ‘Vind hier uw
zitplaats’. Niet ‘Hier kunt u uw zitplaats vinden’, maar een imperatief ‘Vind’.
En snel een beetje.
Het zoeken van deze tijd: de populariteit van de
zoekopdracht bepaalt het resultaat en je hebt à la minute iets gevonden. En
natuurlijk is het handig als je bijvoorbeeld een blog schrijft en even snel je
geheugen wilt opfrissen over hoe het ook alweer zat met een accent grave of een accent aigue in ‘à la minute’. Per ongeluk kom je dan ook nog te
weten dat die tekens in de drukkerij respectievelijk ‘graaf’ en ‘kuut’ worden
genoemd. Leuke woorden.
De twee jongetjes zijn uiteindelijk per ongeluk gevonden
door een toevallige passant. Hij was niet eens op zoek naar iets anders. Dat is
het ware vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten