maandag 11 maart 2013

PROBEREN


Facebook-termen als delen, taggen en liken zijn inmiddels gemeengoed, maar ik moest even inburgeren om er het goede gevoel bij te krijgen. Dat het facebook-filmpje over de brutale mishandeling in Oosterhout door honderden mensen werd geliket, wijst op een ruime interpretatie van ‘like’. Maar ook een ogenschijnlijk duidelijk woord als ‘proberen’ blijkt een herinterpretatie nodig te hebben.

Toen ik onlangs een facebook-reactie had ‘geënterd’, verscheen na een paar seconden de boodschap dat het reageren niet was gelukt en de aansporing het opnieuw te proberen. Ik klikte op “opnieuw proberen” met hetzelfde resultaat. “Opnieuw proberen”. Zelfde resultaat. En zo ging dat acht keer door. De vertraging bleek bij mijn provider te zitten, dus toen de stremming was opgeheven werden acht identieke berichten aan geadresseerde bezorgd. Mijn antropomorfe misvatting was dat het medium dat informeert naar mijn welbevinden (“Hoe voel je je, Hans?”) wel zou aanvoelen dat één geslaagde poging voldoende was. En dus niet alle acht probeersels zou opsturen.

De verwarring zit ook in het gebruik van het woord ‘proberen’. Ongetwijfeld een vertaling van ‘try’. Voor mijn taalgevoel heeft ‘proberen’ iets voorlopigs en onbeslists; je staat aan het begin van een weg waarvan het eind ongewis is. Onderweg kun je obstakels tegenkomen, beren en wolven, ontberingen lijden zelfs, waardoor je niet bereikt wat je voor ogen stond. ‘Try’ heeft, zeker in de onbegrensde facebook-wereld, meer de betekenis van ‘opnieuw doen’ of ‘overdoen’ met het succes onder handbereik; alleen een enkele j-klank weerhoudt het “traaj” om te gaan klinken als een triomfantelijk “tadaah!”

Een doelpunt in rugby heet een try. Door de bal gecontroleerd en in één beweging neer te drukken in het gebied achter de palen van de tegenstander (het trygebied) scoort een speler meteen 4 punten. Geen poging dus, maar een keiharde score. Tadaah!

En zeg nou zelf; als Frank Sinatra ‘Let me try again’ zingt, klinkt dat toch al als een triumph?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten